Pedagogiikka
Ideoimme tällä kerralla alakouluikäisille oppilaille sopivia opetustuokioita. Neljän hengen ryhmänä Kaisan, Joelin ja Hagosin kanssa päätimme suunnitella luokkahuoneen ulkopuolelle sijoittuvan oppitunnin. Oppituntimme toteuttaminen vaatii lunta, sillä oppilaiden on tarkoitus luoda lumesta haluamiaan hahmoja. Lumityöt on tunnilla tarkoitus tehdä ryhmässä. Lopuksi tarkastellaan yhdessä jokaisen ryhmän töitä ja ryhmät saavat kertoa töistään lisää.
Mielestäni tunti sopii kaikenikäisille alakoulun oppilaille. Opetussuunnitelmaa tarkastelimme 3-6. luokkalaisia ajatellen. Sieltä poimimme mm. seuraavia kohtia oppituntimme tueksi:
- Taiteelle ominainen työskentely harjaannuttaa kokemukselliseen, moniaistiseen ja toiminnalliseen oppimiseen (Opetushallitus: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 297)
- Kuvallisen tuottamisen taivoite: ohjata oppilasta käyttämään erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja (Opetushallitus: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 297)
- Oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet: pedagogisilla ratkaisuilla tuetaan moniaistista havainnointia ja pitkäjänteistä työskentelyä (Opetushallitus: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 299)
- Visuaaliseen havaitsemiseen ja ajatteluun liittyvät tavoitteet: rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelua (Opetushallitus: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, 297)
Mielestäni oppituntiamme voisi vielä kehittää haluamaansa suuntaan ja ideoinnissa loimmekin sille vasta pääpiirteitä. Tuntia toteuttaessa olisi hyvä ottaa huomioon mm. seuraavia seikkoja:
- Oppilaiden varustus viileässä säässä. Tunnista voisi ilmoittaa etukäteen etenkin pienempien oppilaiden koteihin.
- Ryhmäjaon toteutuminen onnistuneesti. Opettaja voisi jakaa oppilaat ryhmiin.
- Oppilaiden kannustaminen tasoaan vastaaviin, luoviin töihin
- Turvallisuuskysymykset kun ollaan luokkahuoneen ulkopuolella
Toteutimme kahden ryhmän opetustuokioiden työt tällä kurssikerralla.
Ensimmäisenä kipsasimme oman kätemme. Itse olen tehnyt vastaavan työn alakoulussa ja se onnistui silloinkin hyvin. Tämän vuoksi kokemuksesta uskon työn sopivan alakouluikäisille. Tässä työssä pääsee kokeilemaan melko yksinkertaisesti erilaista tekniikkaa ja materiaalia. Itse en itse tekniikasta oppinut uutta, mutta muutamia huomioita keräsin työn toteuttamiseen liittyen:
- Mikäli oppilaalle on haastavaa kipsata itse oma kätensä, voidaan pareittain kipsata kaverin käsi
- Kipsi kuivuu melko hitaasti. Esimerkiksi oppilaalle jolla on keskittymisvaikeuksia voi tämä 15-20 minuuttia tuntua hyvinkin pitkältä. Käden pitäminen liikkumatta tuon ajan voi ahdistaa jotakuta.
- Kipsityö rikkoutuu herkästi, joten se on irroitettava kädestä varovasti ja myös mahdollisessa maalauksessa tulee olla tarkkana.
Oma työni onnistui siis hyvin ja pidän tätä toteuttamiskelpoisena alaluokkalaisille.
Seuraavaksi oli vuorossa lintutyö. Yksinkertainen sormivärityö oli mielestäni todella mukava ajatellen etenkin nuorempia alakoululaisia. Erityistä tässä työssä oli se, että kaikki tekivät osuutensa yhteiseen työhön.
Ensin teimme taustamaisemaa. Tämän jälkeen jokainen painoi haluamallaan värillä kätensä paperiin. Lopuksi kädenjälki koristeltiin linnuksi. Ja näin syntyi esimerkiksi luokan seinälle sopiva muuttolintutyö.
Uskon, että oppilaat pitäisivät tämän työn tekemisestä!
Tein tällä kerralla valmiiksi eläinaiheesen työni.
Ryhmäläisten eläinhahmoja luokkahuoneen seinällä. Nämä olisivat hauskoja alakoulun luokassa.
Pedagoginen kerta lisäsi mielestäni valmiuksia oikean kuvaamataidon oppitunnin pitoon. Sain ideoita töihin, joita voisi toteuttaa lasten kanssa. Myös oppitunnin suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä seikkoja nousi pohdintaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti