tiistai 15. joulukuuta 2015

Seitsemäs kurssikerta 20.11.2015


Joulukortit grafiikan laatoilla sekä maisematyö 

Teimme tällä kerralla vapaavalintaisen kuvan grafiikan laatalle ja painoimme näitä paperille. Itse päädyin joulun lähestyessä joulukorttikuvaan. Ensin suunnittelimme ja sitten piirsimme kovaan laattaan lyijykynällä hahmotelmaa. Lyijykynähahmotelman jälkeen tuli vielä kaivertaa syvemmät uurteet eräänlaisella piikillä. Uurteiden tuli olla mahdollisimman syviä, jotta laatta toimii maalin kanssa oikein.


Tekstiä kirjoittaessa tuli huomioida, että painettaessa paperille jää laatan peilikuva. Siksi tekstini on väärinpäin.

Maalasimme laatat telalla ja tämän jälkeen painoimme kuvion paperille prässillä. Kokeilin erilaisia värejä ja papereita ja lopputuloksetkin olivat vaihtelevaa laatua.


Punainen maali yhdistettynä vaaleanruskeaan paperiin toimi mielestäni hyvin!



Sitten kaksi epäonnistunutta versiota. Molemmissa on selvästi tullut laitettua liikaa maalia ja sitä on mennyt myös kaivertamiini uurteisiin. Uurteiden täytyttyä lopputulos ei toimi.



Kaksi ihan ok korttia. Olin näissä tarkka, että uurteisiin ei mene maalia, mutta maalia tuli muuten ehkä hivenen liian vähän.


Sitten omaan silmääni parhaiten onnistuneet versiot. Uurtamani kuviot näkyivät mukavasti ja maalia oli hyvä määrä käytössä. Nämä ja punainen kortti päätyivätkin oikeasti joulukorttikäyttöön.

Tästä opin: Ole tarkkana, että uurretut kuviot eivät täyty maalista. Tätä edesauttaa riittävän syvät uurteet. Laita sopivasti maalia. Tumma maali ja vaalea paperi toimivat ainakin omissa töissäni parhaiten. Ja lisäksi muistutuksena tuo, että kuvio painautuu peilikuvana!

Alakoulun ylemmillä luokilla uskoisin tämän työtavan toimivan.. Pienimmille tämä on ehkä hieman haastava, etenkin maalaus- ja prässäysvaiheet.

Teimme tunnin lopuksi opetusharjoittelijan johdolla ryhmissä nopeita töitä monipuolisin materiaalein. Materiaaleissa oli huomioitu eri aisteja ja haistelimme ja tunnustelimmekin esimerkiksi mausteita, joita työssä sai käyttää. Myös muun muassa lumispray sekä glitter olivat käytössämme. Tehtävä oli ryhmissä alkaa spontaanisti luoda jonkinlaista maisemaa materiaaleilla. Minä, Hagos ja Riku lähdimme rakentamaan merenrantaa ja taivasta. Kanelista muodostui hiekkaa, glitteristä vettä sekä taivasta, lumispraylla teimme aaltojen kuohua sekä pilviä. Pilviin käytimme myös paperinpaloja. Työtä tehdessä sai päättää liimaako materiaalit kiinni paperiin vai antaako niiden olla irrallaan. 


Lopuksi kiersimme kaikki työt läpi ja vuorollaan jokainen ryhmä sai esitellä maisemaansa. Maisemat avautuivat katsojalle ihan uudella tavalla kun tekijät kertoivat niiden esittävyydestä. Eri ryhmillä oli hyvin monipuolisesti erilaisia töitä ja niitä oli mielenkiintoista tarkastella.

Mielestäni tämä oli helppo ja mukavan spontaani työtapa. Tämä toimisi varmasti alakoululaisten kanssa hienosti. Heidän kanssaan olisi toki mukavaa, että työ olisi sen verran pysyvä, että sen voisi säilyttää tai laittaa vaikkapa seinälle. 
Keskustelimme myös tämän työn toteuttamisen kohdalla siitä, että opettajan on huomioita oppilaiden mahdolliset aistiherkkyydet. Mausteiden tuoksu kun leijaili luokassa melko voimakkaana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti