Muovailuvaha-animaatio
Loimme tällä tunnilla pareittain lyhyitä animaatioita. Nämä kuvattiin kuva kuvalta iPadin iMotion ohjelmalla ja editoitiin sen jälkeen iMoviella.
Saimme parini Kaisan kanssa idean tehdä lyhytelokuva kissasta ja hiirestä. Tartuimme heti muovailemaan näitä muovailuvahasta.
Ajattelimme, että olisi hauska jos kissa säikähtäisi hiirtä ja voisimme viestiä tämän kissan eleillä. Puhekuplat tehostivat äänen lisäksi hahmojen reaktioita.
Minä toimin ryhmässämme kuvaajana ja Kaisa liikutti hahmoja. iMotion oli melko helppo ja mukava ohjelma käyttää. Työskentelyä helpotti viimeisimpänä otetun kuvan näkyminen läpikuultavasti taustalla, jolloin seuraava kuva oli helpompi ottaa samasta kohdasta. Tämä vähensi kameran heilumisesta johtuvaa häiriötä.
Kun olimme kuvanneet iMoviella kuva kerrallaan animaatiopätkän, lisäsimme iMoviella taustalle musiikkia ja äänitehosteita.
Mielestäni työssämme onnistui liikkeiden ja hahmojen reaktioiden välittäminen. Onnistuimme mielestäni valitsemaan myös sopivat äänitehosteet. Jälkikäteen ajateltuna videopätkä olisi saanut olla pidempi. Emme kuitenkaan halunnut hidastaa sitä pituuden lisäämiseksi, sillä tällainen säikäytys ei meistä toiminut yhtä hyvin hitaampana. Lisäksi huomasimme vasta kuvattuamme, että videon alalaidassa vilahtaa kuvaustukenamme toiminut kirja. Nämä seikat korjaisin siis.
En ollut aiemmin kuvannut animaatiota tällä tavalla kuva kerrallaan, joten opin paljon uutta. Kuvatessa tuli huomioida, että hahmoja liikuttaa mahdollisimman vähän kuvien oton välissä. Oli myös tärkeää, että kamera ei heilu kuvien välissä.
Videoita olen editoinut paljon, mutta iMovie oli minulle ohjelmana uusi. Se oli hyvin näppärä käyttää ja toivonkin, että saisin työskennellä sen avulla myöhemminkin editoidessani. Tämä oli hyvä uusi kokemus!
Voisin ajatella tulevana opettajana kokeilevani tätä työskentelytapaa lasten kanssa. Mieluummin hieman vanhempien, vähintään kolmasluokkalaisten kanssa, jotta kaikki työvaiheet onnistuisivat sujuvammin. Tehtävän vaikeustasoa ja ajankäyttöä voisi säädellä esimerkiksi sillä, tekisivätkö lapset itse hahmot vai olisivatko ne valmiina vaikkapa leluista. Myös eriyttäminen voisi onnistua tässä hyvin, sillä eri lapset saattavat hallita eri tavoin vaadittavat osa-alueet. Yksi saattaisi olla taitava tekemään hahmoja, toinen kuvaamaan ja kolmas editoimaan. Uskoisin, että lapset innostuisivat kovasti tästä työtavasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti