Kuvankäsittely
Tällä kertaa vuorossa oli kuvankäsittelyä. Ensimmäisen työn tarkoituksena oli maalata iPadin sovelluksella ottamansa kuvan päälle. Valitsin kuvaksi asetelman penaalistani ja kynistä.
En ollut ennen kokeillut tällaista työtapaa ja yllätyin hyvästä lopputuloksesta. Tämä kuva syntyi melko helposti ja mielestäni onnistuin varjostuksien luomisessa. Voisin nähdä tämän työtavan hyvänä keinona käyttää tablettia. Mukavaa vaihtelua perinteiselle piirtämiselle eri välinein. Nuorempien kanssa voisi tätä toteuttaa pelkästään piirtäen, ilman pohjakuvaa. Alakoulun ylempien luokkien kanssa tämä taas toimisi jo varmasti tällaisenaan, mallia apunakäyttäen.
Seuraavaksi siirryimme omakuvan tekoon. Otin itsestäni kuvan ja muokkasin sen niin mustavalkoiseksi kuin mahdollista. Alla ottamani kuva sekä tulostettu, mustavalkoinen muokkauksen tulos.
Seuraavassa vaiheessa leikkasin kaiken mustan pois irrottamatta kuvan valkoisia osia toisistaan. Valkoisesta taustasta tuli ikäänkuin sapluuna. Tämän sapluunan läpi tuputin mustaa väriä paperille ja omakuvani muodostui paperiin.
En ollut tyytyväinen lopputulokseen, mutta se oli oletettavissa jo siinä vaiheessa kun mustavalkoisesta kuvasta tuli hyvin erikoisen näköinen. Silmien ja suun alueen varjostukset vääristivät mielestäni ulkonäköäni. Suun alueen leikkaamisessa saattoi myös poistua liikaa valkoista aluetta, joka vääristää lopputulosta. Yritin korjata tätä jälkikäteen, mutta se ei onnistunut kovin hyvin. Ensi kerralla ottaisin siis kuvan keskittyen siihen, että kasvojen alueella muodostuu mahdollisimman vähän varjoja ja katsoisin, että olen tyytyväinen jo mustavalkoiseen kuvaan ennen sapluunan leikkaamiseen ryhtymistä.
Näkisin työn toteuttamisen omakuvan avulla haastavana alakouluikäisille, ottaen huomioon, että työ oli haastava minullekin. Kuvanmuokkaus vaati itselläni melko reilusti opettajan tukea. Lisäksi kuvan siirtäminen tietokoneelle, kontrastin viimeistely ja tulostaminen veivät aikaa, vaikka ryhmämme oli tällä kertaa poikkeuksellisen pieni. Nämä seikat huomioiden työn toteuttaminen tällaisenaan lasten kanssa voisi olla työlästä. Sen sijaan tätä voisi soveltaa yksinkertaisemmalla sapluunalla, joka voisi olla oppilaan itse keksimä ja luoma. Siten työ sopisi hyvin eri-ikäisille kohderyhmille ja sen vaikeusaste olisi vaihdeltavissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti