keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Neljäs kurssikerta 30.10.2015


Ihmiset, elävästä mallista piirtäminen

Tunti alkoi harjoituksilla, joilla pyrimme hahmottamaan omaa kroppaamme ja eri mittasuhteita ihmisen vartalossa. Istuimme piirimuodostelmaan. Jokainen otti alustan, lyijykynän ja paperia. Vuorollaan menimme piirin keskelle malliksi opettajan ohjaamaan asentoon. Tarkoitus oli piirtää mahdollisimman paljon ihmisiä erilaisissa asennoissa, eri suunnista ja nopealla tempolla. Minusta tämä harjoitus sai pohtimaan ihmisen mittasuhteita ja muun muassa sitä, miten raajat taipuvat eri asennoissa. Koin myös hyödyllisenä sen, että kuvakulma vaihteli.


En ollut ennen piirtänyt elävästä mallista, mutta pientä, aseteltavaa mallinukkea olen hyödyntänyt. Kuten kuvista huomaa, saimme todella paljon toistoja ihmisen piirtämiseen eri malleilla. Koin tämän hyödyllisenä ja mielestäni työni lähtivät paranemaan loppua kohden.

Vaihdoimme lyijykynillä piirtämisen tusseihin, ja lopuksi sai itse valita mieleisen tekniikan lyijykynän, tussin ja hiilen välillä. Itse koin vahvan tussijäljen parhaana tekniikkana.







Voisin ajatella tällaisia harjoituksia oikeastaan minkä ikäisille koululaisille tahansa. Kokisin kuitenkin hyödyllisimpänä ne vasta noin 5-6 luokkalaisilla, sillä sitä nuoremmilla voi olla vaikeuksia piirtää nopealla tempolla. Juuri nopeaa ja suurpiirteistä työtapaa tulisi korostaa tämänkaltaisen tehtävän tehtävänannossa. Mikäli olisi mahdollista saada malliksi joku muu kuin oppilas, voitaisiin mahdollisesti tehdä tarkempiakin töitä ja käyttää enemmän aikaa.



Hiilityössä oli tarkoitus piirtää pari hieman yksityiskohtaisemmin kuin aiemmissa piirroksissa. Tähän työhön tuli tehdä myös taustaa ja sävyeroja. Mielestäni työ onnistui ihan hyvin. Liidulla oli tosin hieman haastavaa saada tarkkoja yksityiskohtia piirrettyä. 


Seuraavaksi hyödynsimme eri sävyisiä liituja. Piirsin asetelman, jossa on oppilastovereitani oppitunnilla. Tämä syntyi siitä, mitä näin piirtämisen hetkellä. Jälkikäteen ajateltuna täyttäisin työhön vielä lisää värejä liiduilla, sillä nyt pohjapaperin väriä on vielä melko paljon näkyvissä. Lattia, seinä ja ihmisten kasvot eivät taida kaikki edustaa samaa sävyä. 


Vielä lopuksi piirsin saman asetelman leivinpaperin kaltaiseen paperiin, jonka läpi kaiverretaan ääriviivat levyyn. Myöhemmin levy maalataan ja painetaan paperille. Koin työn sen verran haasteelliseksi, että en lähtisi tällaista toteuttamaan alakoulussa. Painamista voisi kokeilla paljon yksinkertaisemmalla kuvalla.

Uskon elävistä malleista piirtämisen kehittäneen minun visuaalista hahmottamistani. Lisäksi koin mielekkääksi sen, että vaihdoimme piirtämisen välineitä, vaikka itse aihe pysyi koko tunnin samankaltaisena. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti