sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Kolmas kurssikerta 23.10.2015


Maisemakollaasi, vastavärit

Tällä kerralla tartuimme ensimmäisellä kerralla maalaamiimme kahdenksan värin värikollaaseihin. Kyseisistä kollaaseista oli tarkoitus leikata tai repiä melko isoin paloin, mosaiikki tyylisesti, jokin maisema. Olin värimaailmaa suunnitellessani ajatellut järvimaisemaa, puita ja sinistä taivasta. Tällä kerralla meitä kuitenkin suositeltiin luomaan jokin säväytys esimerkiksi vastaväreillä. Ajatuksena oli myös saada lopputulos näyttämään siltä, että värejä olisi enemmän kuin kahdeksan. 


Lähestyin maisemaani repimällä hyvin neliskanttisia palasia, pyrkien vähän modernimpaan lopputulokseen. Olin valinnut hyvin maanläheiset värit, joista oli helppo muodostaa ajatukseni mukainen järvimaisema. Jokin huomion kiinnittäjä ja väripilkku kuitenkin puuttui. Lisäsin keltaisen auringon parantamaan lopputulosta ja mielestäni se oli hyvä ratkaisu. Tämä korosti työni muitakin värejä. Mikäli tehtävänanto olisi ollut minulle selvä jo värikollaasia tehdessä, olisin varmasti välinnut vähän voimakkaammat värit ja hyödyntänyt vastavärejä.

Ryhmämme töitä yhdessä

Muiden töistä oli mielenkiintoista pohtia niiden esittävyyttä sekä värimaailmaa. Joissain töissä näytti, että värejä olisi enemmän kuin se kahdeksan.

Tarkastelimme tunnin aikana vastavärejä ja katselimme taululta erilaisia näköömme ja vastaväreihin liittyviä tehtäviä. Näistä useat olivat minulle tuttuja jo lukion kuvaamataidon tunneilta. Ne ovat hyödyllisiä herättelemään oppilasta vastavärien ja näköaistimme tarkkailuun ja pohdintaan.

Lopuksi aloitimme pienille lapsille ajateltua työtä. Tässä työssä päätimme eläinkategorian, jonka muikaisen eläimen jokainen tekee. Eläin on tarkotus jakaa kolmeen osaan siten, että osasia voi vaihtaa kaverin luoman eläimen kanssa ja täten saada hauskoja yhdistelmiä. Tämä työ jäi vielä kesken, joten raportoin lisää kun nämä valmistuvat.


Aloittamani norsutyö. Eläin päällystetään lehdestä leikatuin värein. 

Uskoisin tämän soveltuvan hyvin lapsille ja eläinaihe olisi varmasti hyvin innostava. Opettajana kiinnittäisin tehtävänannossa huomiota siihen, että lapset saisivat selkeän esimerkin miten eläin jaetaan kolmeen osaan. Näin voidaan varmistua, että osat ovat helposti yhdisteltävissä. Meillä opettajaopiskelijoiden kanssa oli vaikeuksia päästä yhteisymmärrykseen siitä, miten eläin lopulta jaettaisiin yhtenevän kaavan mukaan. Tätä ei siis välttämättä kannattaisi lasten päätettäväksi jättää.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti